Tennessee Walking Horse

Jag vet att de flesta som läser min blogg inte vet alls mycket om hästar och inte alls har förståelsen för den kärlek som jag hyser åt djuren men jag ber er läs detta och kolla på videon. Det gör riktigt ont i mig när jag ser hur människor behandlar djuren jag älskar och jag var så nära till gråten när jag såg detta. Det är så hemskt och jag hoppas verkligen att de som gör detta åker fast och att det stoppas. Det är verkligen inte värt det. Kopierar detta rakt av Tyra Sjöstedts hästblogg och snälla, läs och se för jag garanterar att det kommer att beröra er även om ni inte alls är lika nära hästar som jag är.


Såhär skriver Tyra:

 

Jag kopierar in detta från denna blogg, för att enkelt förklara vad detta är:

 

"De flesta vet nog att det används helt sjuka metoder för att få hästarna att gå i dessa extremt onaturliga gångarter, även kallade ”running walk” eller ”flat foot walk”, som är unikt för rasen. Klackar, kedjor, tyngder och frätande vätskor används bland annat för att få hästen att lyfta sina ben så högt som möjligt, alltså få den att tycka att markkontakten är väldigt otrevlig. Man skor till exempel avsiktligt på ett sådant sätt att sömmarna ska ge stort tryck mot hoven och skapa obehag. Kemikalierna som används är till för att fräta sönder hovsulan vilket också gör att hästen inte vill sätta ned hoven. Man trycker också upp sylar och nubb i hovsulan för att orsaka hemska tryck. Dessa metoder kallas gemensamt för ”soring”. Ju högre hästarna lyfter på benen, desto högre poäng får de från domarna.” Jag kunde inte hålla mig från att se den här filmen för att jag är för dum. Se inte den här om du är känslig mot djurplågeri- för hästarna blir slagna och det är rent ut sagt VIDRIGT och jag ångrar att jag såg filmen.

 

Jag kan personligen ta ett fängelsestraff för att kunna få åka och skjuta dessa människor som utför detta!!!!

 

http://www.humanesociety.org/issues/tenn_walking_horses; där har ni siten som jobbar med att förhindra detta. In och stötta!

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0